Обдарована дитина — дитина, яка вирізняється
яскравими, очевидними, інколи визначними досягненнями або має внутрішні
задатки для таких досягнень у певному виді діяльності.
Обдарованість дитини іноді важко відрізнити від навченості, яка є
результатом підвищеної уваги батьків і педагогів до розвитку дитини. Це
особливо яскраво виявляється при порівнянні рівня розвитку дітей із
сімей з високим соціальним та освітнім статусом і дітей з родин, які не
приділяють належної уваги розвитку дитини.
Слід розрізняти також обдарованість і прискорення темпів розвитку
дитини, яке може виявитися тимчасовим. Така “талановитість” швидко
згасає, оскільки відсутній прояв творчого компонента або його розвиток
був несвоєчасним. Іноді дитина є носієм “прихованої обдарованості”
(відсутність яскраво виражених ознак талановитості), що може бути
спричинене негативним ставленням дорослих до успіхів дитини або її
побоюванням бути неправильно зрозумілою. Тому в дошкільному дитинстві
складно спрогнозувати талановитість, оскільки ознаки обдарованості
можуть насправді бути ознаками швидкого темпу розвитку дитини.
До ранніх виявів обдарованості дитини належать: потужна енергійність,
значна фізична, розумова і пізнавальна активність, порівняно низькі
втомлюваність і потреба у відпочинку; раннє навчання ходьби та інших
рухів; інтенсивний розвиток мовлення; допитливість, прагнення до
експериментування; легке і швидке засвоювання та використання нової
інформації; ранній інтерес до читання, часто — самостійне опанування
його.
За даними московських психологів, складовими ранньої обдарованості є
домінуюча роль пізнавальної мотивації; дослідницька творча активність,
яка полягає у виявленні нового під час формулювання і розв’язання
проблем; уміння знайти оригінальні рішення; здатність до прогнозування;
створення ідеальних еталонів, що забезпечують високі естетичні,
моральні, інтелектуальні оцінки.
Обдаровані діти наділені високим творчим потенціалом і високим рівнем
розвитку здібностей. Здебільшого найважливішими характеристиками
обдарованих дітей вважають:
— надзвичайно ранній вияв високої пізнавальної активності й допитливості;
— швидкість і точність виконання розумових операцій, що зумовлене стійкістю уваги та оперативною пам’яттю;
— сформованість навичок логічного мислення;
— багатство активного словника;
— швидкість і оригінальність вербальних (словесних) асоціацій;
— виражена установка на творче виконання завдань;
— розвиток логічного мислення й уяви;
— володіння основними компонентами уміння вчитися.
Важливою характеристикою обдарованості є креативність —
здатність до творчості. Згідно із психологічними дослідженнями основою
обдарованості є закладений від народження творчий потенціал, який
розвивається впродовж усього життя людини. Він не залежить безпосередньо
від рівня розумових здібностей, оскільки діти з високим рівнем
інтелектуального розвитку іноді володіють незначним творчим потенціалом.
Обдаровані діти часто є оригінальними у поведінці та спілкуванні. Вони
використовують особливі способи спілкування з дорослими й однолітками,
чутливі до ситуації спілкування, виявляють уміння спілкуватися не лише
словесно, а й за допомогою невербальних засобів (міміки, жестів,
інтонації тощо), легко вступають у контакт з однолітками, прагнуть до
лідерства у спільній діяльності. Обдаровані діти частіше за своїх
однолітків обирають роль Дорослого в творчих іграх, змагаються з іншими
дітьми. Не уникають вони відповідальності, пред’являють високі вимоги
до себе, самокритичні; не люблять, коли до них ставляться із
захопленням, обговорюють їхню винятковість, талановитість. Ці діти
випереджають однолітків у моральному розвитку, активно прагнуть добра,
справедливості, правди, виявляють інтерес до всіх духовних цінностей.
Немає коментарів:
Дописати коментар