Бібліотека

ЦІКАВЕ ПРО КНИГУ


Книга –джерело знань.
Книга – супутник людини. Вона супроводжує нас в усьому житті. Не можна собі уявити людину, яка б обходилась без книг. Та не лише всебічними науковими знаннями багата книга, вона має ще чудесну властивість поглиблювати і продовжувати наше життя, наші літа. Як би довго не жила та чи інша людина вона має прожити лише одне життя, а читаючи книги, особливо художні, ми переносимось в інші часи, разом з героями книг радіємо, переносимо найтяжчі випробування, йдемо на героїчні подвиги!
  Книга навчає нас рідної мови, вчить відчувати красу слова, усвідомлювати його велику силу. Любімо ж книгу, читаймо вдумливо, відносьмося з повагою до тих, хто творить для нас ці найдорожчі скарби людських знань, великих почуттів та прекрасних образів. До книги треба відноситися з повагою, любити і берегти її, вчасно повертати в бібліотеку. Пам’ятай, що на неї чекають твої товариші. Не тримати її декілька місяців, як це роблять деякі з вас.
Дуже добре дома мати потрібні книги, але всіх потрібних книг не купиш і тому кожна культурна людина записується у бібліотеку. Як знайти необхідну книгу, як навчитися вдумливо читати, про це вас поінформують працівники бібліотеки. Бібліотека дає можливість кожному розвивати свій інтелект. Але на жаль, не всі ви ще це усвідомили. Не всі учні вашого класу записані в бібліотеку, але деякі, хоч і записані, але мало читають. Отже у вашому класі всі учні повинні читати в нашій шкільній бібліотеці.
Як друкували вашу книгу.
Мета – дати дітям уявлення про працю, яка вкладена людьми в книги, підкреслити необхідність бережливо поводитися з нею.
 Запитати в учнів: «Хто працював над цією книгою?», «Кому ми повинні сказати за це спасибі?» -письменникові, автору цієї книги, друкарю, робітнику друкарні. На книзі написані деякі її творці. Автор – найголовніший із них. Його прізвище надруковане на першій сторінці великими літерами. Художник дуже багато зробив для книги, він прикрасив її малюнками. Його прізвище вказується на титульному листі.
Заглянемо в кінець книги, куди ви мабуть ніколи не дивились. Бачимо: ім’я та по батькові письменника, а ще :відповідальний редактор, художній редактор, технічний редактор,  коректор. Чому в низі названо їх прізвища? Не випадково. Всі вони внесли великий вклад в її створення.
Відповідальний редактор допомагає письменникові, якщо треба поправляти його, підказує найкращий варіант; художній редактор працює з художником – автором ілюстрацій; технічний редактор турбується, щоб все було гарно розміщено, щоб заголовки були великими і яскравими, щоб ілюстрації були на місці, там, де вони повинні бути. А коректор? Він найуважніша і грамотна людина. Він не допустить і не пропустить жодної помилки.
 Продовжити розмову про людей різних професій, які вклали свій труд у випуск книги.
 Особливо велику вдячність заслуговує людина, яка перша придумала книгодрукування, це першодрукар Іван Федорів.
 Як можна назвати тих читачів, які безжалісно псують книги? Таких читачів. Які псують книги, називають «книжковими піратами», «варварам», «шкідниками книг».
Починайте знайомство з книжками у такій послідовності:
  1. Уважно вивчайте титульну сторінку.
  2. Ознайомтесь із заголовком книжки, із розділами, з яких складається , з  послідовністю викладу матеріалу.
  3. Знайомтесь безпосередньо із основним текстом, для цього читайте окремі сторінки, абзаци, уривки з найбільш цікавих розділів. Читати науково – пізнавальну книжку треба вдумливо, намагаючись вникнути в суть питання. Для цього потрібно читати розділ за розділом, запам’ятайте те, що повинно на ваш погляд зберегтися у пам’яті. При читанні науково – пізнавальної літератури ви зустрічаєтесь з незрозумілими словами, спеціальними термінами. Найкраще мати спеціальний зошит, куди записувати незрозумілі слова і їх призначення. Читаючи, робіть закладки там де вам потрібно щось виписати або записати.
  4.  Щасливої вам мандрівки сторінками науково – пізнавальної літератури!
Книги, які знають все
Кожного дня у вас виникає багато найрізноманітніших питань: чому буває день і ніч, яка професія  найцікавіша, чи є життя на інших планетах… Хто? Що? Чому? Навіщо? Як же знайти відповіді на багато численні питання? Вам допоможуть батьки, вчителі, товариші. Якщо хтось не зможе відповісти на питання , нічого дивного не буде.
 Декілька століть назад на Землі жили вчені. Про яких говорили: це люди енциклопедичних знань, які все знають. Зараз, при сучасному розвитку науки, знати все . що відкрито, практично не можливо. Але кожен повинен вміти знайти відповідь. В цьому допомагають спеціальні книги – довідники. Вони написані для того. Щоб відповідати на запитання.
 Є книги, які називають «Енциклопедіями».В нашій країні створено багато різних енциклопедій. Найголовніша серед них – Велика Радянська енциклопедія (ВРЕ) Вона видана для дорослих.
Вперше в нашій країні для дітей була видана Дитяча енциклопедія (ДЕ). В її створенні брали участь вчені, педагоги, письменники, художники. Енциклопедія складається з 12-ти томів. Користуються ДЕ, в основному учні 4-9 класів. Для третьокласників є спеціальні енциклопедичні словники. «Що таке ? Хто такий?» в трьох томах. В них ви знайдете відповіді на найрізноманітніші запитання. Як же користуватися цими книгами? Як шукати відповіді? В першому томі є передмова. Вона розповідає як користуватися енциклопедією. Кожне оповідання в книзі пояснює значення того чи іншого слова. Оповідання розміщені в алфавітному порядку – від А до Я.
І том  букви від А до З . в другому – І до П, в третьому - від Р до Я. На обкладинці і титульному листі кожного Тома написано букви, якими починається том. В кожному томі є зміст, оформлений на кольорових листах. На них розміщені списки слів, які починаються на букви А, Б, В. А поруч вказуються сторінки, на яких можна прочитати ці слова.
 Оповідання можна читати підряд, а можна знайти потрібне слово і прочитати про нього. З цих книг ви дізнаєтесь про різні історичні події, про нашу батьківщину. Зробите заочну цікаву мандрівку по інших країнах, познайомитеся з  різними письменниками, художниками, композиторами, вченими, видатними полководцями, відкриєте чудовий світ рослин і тварин. Видавництво «Дитяча література» випускає серію кольорових книг – енциклопедичних словарів для молодших школярів. Автори словників – відомі вчені, письменники. Вони розповідають про те, що нас оточує. Кожен словник має свою тему. Вони пояснюють значення окремих слів. Слова в них розміщені за алфавітом. Про кожне слово – невеличке оповідання. На початку, або в кінці є алфавітний показник або зміст. Заголовок словника часто підказує. На які запитання читач може отримати в ньому відповідь. В кінці уроку для закріплення матеріалу можна дати учням завдання знайти значення того чи іншого слова. Провести гру «Хто швидше відповість?»
Словники – твої друзі.
Не бійтеся заглядати у словник –
 це пишний сад, а не сумне провалля.
(м. Рильський)
Розпочнемо нашу зустріч словами В.О.Сухомлинського: «Розумна , натхненна книжка нерідко вирішує долю людей».
(Згадаємо висловлювання видатних людей про книгу)
Книги – наші друзі. Вони змушують нас працювати, безупинно вдосконалюватися, щоб ми могли стати справжніми людьми.
Читаючи книгу, газету, журнал, слухаючи радіо чи дивлячись телевізор, спілкуючись з друзями чи дорослими, ви, напевно, зустрічали цілі вирази, або окремі слова, значення яких вам не зрозумілі. І, звичайно, виникає потреба з’ясувати значення. До яких книг звертатися в таких випадках,  де знайти відповідь? (До словників).
А коли у диктанті ви зробили помилки і вам треба вияснити написання орфограм, тоді до якої книги треба звернутися? (До словника).
Так , на допомогу нам у таких випадках приходить словник.
 Що ж таке словник?
 Словник – книга, в якій в алфавітному тематичному порядку подаються слова якоїсь мови з поясненням їх значення, з перекладом іншою мовою. Словники почали укладати з практичних потреб, з необхідності пояснити застарілі незрозумілі слова чи слова з іншої мови. Так, греки вже у 5 столітті до нашої ери уклали глосарії – тлумачні словники, в яких пояснювали слова, вживані в старовинних пам’ятках. У східних слов’ян перші словники відомі з 12 століття. З початку всі відомості розміщувалися без будь – якої послідовності, а вже з 16 століття слова стали розташовуватися за алфавітом., їх почали називати азбуковими. В Україні перший рукописний словничок з’явився у кінці 16 століття. На початку 17 століття видані перші друковані словники. З кінця 18 століття в Україні складалися переважно двомовні українсько – російські словники, або російсько – українські. Потрібно запам’ятати, що основна структура всіх словників спільна. Слова розташовуються в алфавітному порядку. Словники бувають різні: енциклопедичні, тлумачні, орфографічні, іншомовні, спеціальні.
Заняття «Подорож до словника»(практична індивідуальна робота).
1.Робота з орфографічним словником.  Перевір орфограму.
2.Робота з тлумачним словником. З’ясуй тлумачення слів.
3.Перекласти українською мовою слова.
4. З’ясувати значення іншомовних слів.

Цікавинки про читання

А чи знаєте Ви, що:
1. Під час читання очі дивляться в різні боки.
2. При читанні майже 50% часу очі людини дивляться на різні літери. При цьому лінії погляду можуть як розходитися в різні боки, так і перехрещуватися.
3. 95% людей читають дуже повільно – 180-220 слів у хвилину (1 сторінку за 1,5-2 хвилини).
4. При швидкому читанні стомлюваність очей менша, ніж при повільному.
5. Рівень розуміння при традиційному читанні становить 60%, при швидкому – 80%.
6. Протягом години очі  57 хвилин зафіксовані на тексті, тобто перебувають у відносному спокої.
7. При читанні очі, дивлячись на різні літери, передають різне зображення, а мозок все одно об’єднує їх в одну картинку.
8. Очі людини з середніми навичками читання роблять на одному книжковому рядку 12-16 зупинок, а читаючого швидко – 4-2 зупинки.
9. Традиційно у людини обсяг одномоментної фіксації становить 10 друкованих знаків (тобто 1,5-2 слова одного рядка). У того, що читає швидко – 200-500 знаків (це 33-83 слова кількох рядків).
10. При повільному читанні відбувається 0,5-0,7 невиправданих повернень до прочитаного на один рядок.
11. У школярів відбувається 20 регресивних рухів на один рядок, у студентів – 15.
12. При традиційному читанні втрачається 1/6 частина витраченого часу на регресивні очні рухи.
13. Наполеон читав зі швидкістю дві тисячі слів за хвилину.
14. Бальзак прочитував роман у двісті сторінок за півгодини.
15. М. Горький читав зі швидкістю чотири тисячі слів за хвилину.
16. Н. А. Рубакін прочитав 250 000 книг.
17. Хтось Е. Гаон дослівно пам’ятав 2500 прочитаних ним книг.
18. Т. Едісон читав відразу 2-3 рядки, запам’ятовуючи текст мало не сторінками завдяки максимальному зосередженню.



 Книга - дивовижний сад, будинок життя та мудрості:
Виховна година для учнів 5-6 класів 
Мета: Ознайомити учнів з темами: „Для чого нам потрібна книга?”, „Як з’явилася вона?”, довести, що читання книг – це насолода і відпочинок, надати практичну допомогу щодо вибору книг для читання та їх пошуку в бібліотеці, розвивати уміння правильно читати книги, користуватися довідковими виданнями і періодикою.
Обладнання: Дерево Мудрості з висловами відомих людей про книгу, вузлики на пам’ять про те, як читати книгу, як її шанувати.
Вступне слово вчителя
Дорогі діти! Сьогодні ми з вами поведемо розмову про книгу. З активним розвитком науково-технічного прогресу ви повинні навчитись самостійно здобувати знання, знаходити додаткову інформацію. Тому важливо вміти користуватися книгою. Я хочу, щоб ви дивились на книгу іншими очима, щоб ви переконались, що читання книг – це велика духовна цінність. Розмова у нас буде цікавою, якщо ви будете активними співрозмовниками. Ви розширите свої знання про те:
- звідки з’явилась книга,
- для чого вона нам потрібна,
- які книги шанують у всьому світі.
Тож я запрошую вас до спілкування на тему: Людина у світі книг”. 
Вчитель. Шановні діти! Ви знаєте, що є такий вислів: „Скажи мені з ким ти дружиш, і я скажу тобі, хто ти?” З таким же правом можна сказати: „Скажи мені, що ти читаєш, і я скажу тобі, хто ти”.
Людина, яка вміє і любить читати – щаслива людина. Навколо неї завжди багато розумних, добрих і вірних друзів. Друзі ці – книги. Багато друзів – книг мають і наші однокласники.
- Кого б ви назвали справжніми книголюбами у нашому класі? (Учні називають однокласників, які багато читають)
Вчитель. Дуже часто доводиться чути непоодинокі думки, що сьогодні у час науково-технічного прогресу, потреба у читанні зникає.
-Чи хтось з вас розділяє таку точку зору? (Думки учнів).
Кожна цивілізована держава, дбаючи про духовність, освіченість свого народу, турбувалася про створення книг. Не була винятком і наша прадавня Вітчизна – Київська Русь.
Учень 1-й
Із книгою і словом поріднися,
Хай буде книга – твій насущний хліб.
То ж зачерпни із неї і напийся.
Снаги, що в серці залишає слід.
Учень 2-й
Мали бібліотеки князі, воєводи, тисяцькі. Були книгозбірні при кожному монастирі, при школах, де здобували освіту наші предки. Рівень грамотності ремісників, селян, воїнів вражав гостей і мандрівників. І сьогодні в музеях ми можемо зустріти горнятка, ковальський реманент, прядки з написами, яким тисяча і більше років.
Учень 3-й
Саме слово „бібліотека” грецького походження, а перекладається так „бібліо” – книга, а „тека” – зберігання. Отож, це місце, де зберігаються книги.
Учень 1-й
Ніщо так глибоко не передає духовного життя народу, як книга – неперевершений витвір людського генія.
Учень 2-й
Молитва до книги
Відкрий мені свічадо Своїх дум,
Відкрий свічадо мудрості Своєї.
Я виросту – і мій глагол на глум
Підняти вже не зможуть фарисеї.
На ниві Слова, на твоїй ріллі
Не для гордині піт проллю – то тління, -
А щоб себе на Божій знать землі
І Божим гідно зватися творінням.
Не пожалій мені Своїх щедрот
Я їх примножу і роздам по світу.
Коли ти є – у мене єсть народ
Любов, Надія, віра і Молитва.
Амінь!
Учень 3-й
Перша друкована книга в Україні з’явилась 14 лютого 1574р. Ця книга називалась „Апостол”. Першим друкарем книги був Іван Федоров. У тому ж 1574 р. у Львові вийшов друком “Буквар” – перший на східнослов’янських землях підручник. Багато поколінь опанувало за ним ази грамоти. Мине ще 16 років і у Львові відкриється найбільша в Україні друкарня, з якої вийдуть сотні книг...
Учень 1-й
Ми не забудемо нашу книгу,
Ось і прочитана сторінка,
Котра вінчає нашу книгу,
У ній і зайчик і ялинка,
І перший пролісок з –під снігу.
І ще цікавого багато –
Про землю рідну, хліб, камену...
Як треба матір шанувати,
І як любити Україну
Ми завтра підем знов до школи,
Бо у знаннях – краса і сила.
Та не забудемо ніколи,
Що нам ця книга світ відкрила
Учень 2-й
Книголюбка
Хтозна вже відколи
Я люблю читати.
Якби не до школи –
Не лягала б спати.
Я люблю читати
Часто до півночі,
Поки палехаті
Ляжуть сни на очі.
А засну, раденька,
Сплять разом зі мною
Явори Шевченка
Над Дніпром – рікою.
В сні не знаю, де я, -
Лину в піднебессі,
А в руках лілея
Українки Лесі.
На столі розкрита
Книжечка весела –
Хитрий лис Микита
В мандри йде на села.
Кіт – воркіт – на плоті
Дядечка Малишка...
В навчанні й роботі
Помагає книжка.
Учень 3-й
Величезний світ – принадний і розмаїтий – лине до нас у кімнату зі сторінок улюблених книг. Все життя книга допомагає нам вчитись, працювати, жити.
Учень 1-й
Книга вселяє в нас любов до рідної України, повагу до інших народів, інтерес до їхньої культури, виховує почуття патріотизму. Вона навчає рідної мови, розкриває красу поетичного слова. Книга вчить нас бути чесними і працьовитими.
Учень 2-й
Як до живих джерел глибоких,
Ми припадаємо до книг.
Та нездоланну правду з них.
Нас поведуть вони у мрію,
Щоб розпізнати суть буття.
Прийдешні нам шляхи відкриють
І стануть школою життя.
Розповідь бібліотекаря. Що таке читацький формуляр?
Учитель. Бібліотека, хай і домашня, створюється не за один день, і не за один рік. Вам дарують книжки родичі, батьки, друзі, купуєте в книгарнях. Розставляєте в певному порядку на полицях. Розкажіть про ваші домашні бібліотеки. (Розповідь учнів)
Учитель. А тепер давайте поговоримо про те, як треба зберігати книги.
1. Необхідно берегти книжки, тримати їх у хорошому стані.
2. При користуванні книгою не слід робити поміток на її сторінках, загинати по корінцю. Треба користуватися спеціальною закладкою чи листівкою.  
3. Не варто вкладати між сторінками зайві предмети.
4. Пам’ятайте, що пил, сирість і волога – запеклі вороги книги. Тому не рідше двох разів на рік книжки треба протерти сухою ганчіркою або почистити пилососом.
5. Згубно діє на книжку і сонячне проміння – вицвітають, блякнуть тексти, ілюстрації, руйнується папір. Не забувайте про це.
6. На полиці книжки мають стояти вільно. Між верхніми обрізами книжок і верхньою поличкою слід залишати вільне місце для проникнення повітря.
Учениця.
Я- книжка! Я – товариш твій!
Ти зберегти мене умій!
Щоб я була нова щораз, оберігай мене від клякс.
Гортаєш – пальців ти не слинь,
Оцю погану звичку кинь.
Листків, гляди, не загинай –
Зроби закладки – їх вкладай.
Мене папером обгорни,
Де взяв, туди і поверни.
Запам’ятай же – я твій друг,
Та не для цих бруднючих рук,
Я – книжка! Я – товариш твій,
Тож зберегти мене зумій.
Учитель. Величезний світ – принадний і розмаїтий – лише до нас у кімнату зі сторінок улюблених книг. Все життя книга допомагає нам вчитись, працювати, жити.
Гра „Бібліотека – книжчин дім”
1. Де починається життя книги? (В лісі).
2. Що допомагає швидко знайти в книзі потрібний вірш, оповідання, казку? (Зміст).
3. Як називається переписана від руки книга? (Рукопис).
4. Чого боїться книга? (Дощу, снігу, брудних рук).
5. У школі ти школяр, школярка, а хто ти в бібліотеці? (Читач, читачка).
6. Як називають забудькуватих читачів? (Боржник).
7. Із чого починається книжка? ( З обкладинки).
8. Назвіть дитячі журнали . („Барвінок”, „Дзвіночок”, „Пізнайко” та ін.).
9. На чому в бібліотеці розставлені книги? (На стелажах).
10. Куди приносить письменник рукопис? (У видавництво).
11. Для чого потрібні в бібліотеці книжкові виставки? (Для розкриття фонду).
12. Скільки днів можна читати бібліотечну книгу? (15 днів).
Бібліотекар. У нас у школі проходить акція „Подаруй книгу бібліотеці”. Якщо у вас вдома є книжки, які ви вже прочитали, то з дозволу тата чи мами подаруйте їх бібліотеці, щоб їх могли прочитати інші діти.
Не викинь книгу на смітник!
Її віддай в бібліотеку,
Бо книга – скарб, у ній для тебе
Думок і висловів квітник.
У ній поета віршів море,
Кохання, радість, смуток, біль...
 А ще незвідані простори
Письменник відкриває в ній.
Тож дурно книгу не змарнуй –
Бібліотеці подаруй!
Вчитель. Нехай не буде жодного дня, щоб ви не прочитали бодай однієї сторінки з книги.
І пам’ятайте слова з „Повісті минулих літ”, що книги – плоди мудрості, джерело мудрості, світло мудрості. Вчіться у героїв книжок любити нашу землю, її мову, мистецтво. Мандруйте рідною країною, пізнавайте себе і людей, знайомтеся з подіями, які відбулися у давнину, заглядайте у майбутнє.
Література:
1. Божик Л. М., Пацюк М. І. Світ книги – чисте й невичерпне самопізнання, самовдосконалення, самовиховання // Шкільна бібліотека. – 2004. - № 4. – С. 38-42.
2. Бєляєва І. Свято тих, хто любить книгу // Шкільна бібліотека. – 2004. - № 4. – С. 119.
3. Пацюк М. І., Собойчук Л. Ф.Книги – дивовижний сад, де кожен шукає плоди на свій смак // Шкільна бібліотека. – 2004. - № 4. – С. 29-30.


Інформація для батьків



                        Як викликати у дітей інтерес до читання
  1. Читайте не більше 10-15 хвилин.
  2. Перед читанням провітріть кімнату, приберіть зі столу предмети, які відволікають увагу.
  3. Якщо дитина втомилася зробіть фізкультурну паузу.
  4. Не бійтеся похвалити дитину.
                         Як обговорювати з дитиною прочитане
  1. з’ясовуйте перед читанням та під час читання важкі слова.
  2. Спитайте, чи сподобалося дитині прочитане. Чим?
  3. Що нового дізнався?
  4. Попросіть дитину розповісти про головного героя, головні випадки.
  5. Які слова і вислови запам’яталися?
  6. Чого навчила книга?
  7. Запропонуйте дитині зробити малюнок до епізоду, який йому найбільше сподобався. Вивчити уривок, якщо це вірш.
Запитання для обговорення з батьками
  1. Чи практикується у вашій сімї колективне читання?
  2. Яким книжкам надаєте перевагу?
  3. Чи є у вашій родині бібліотека?
  4. Як ви привчаєте дитину до користування нею?
Домашнє завдання для батьків
1.Прочитайте разом із дитиною цікаву книжку. Поставте запитання, з’ясуйте чи все дитина зрозуміла.
2.Визначте, що найбільше ваша дитина любить читати.
3.Спрбуйте завести щоденник спільного читання.
 Рекомендації та пропозиції для читання в голос
1.        Читайте з інтонацією.
2.        Змінюйте ваш голос на знаках пунктуації. Говоріть м’яко та голосно. Вкладайте в читання частинку душі.
3.        Пам’ятайте про настрій.
4.        Замість того щоб сказати: «Негайно все припини і сядь!» - спробуйте сказати: «Давай влаштуємося зручніше і послухаємо нашу казку».
5.        Запасіться терпінням.
6.        знаходьте час, щоб відповідати на запитання, які ставлять ваші діти під час читання. Це означає, що  діти потребують вашої уваги.
7.        Стежте за темпом читання.
8.        Не поспішайте під час читання. Уповільнюйте темп. Якщо не вистачає часу на читання, вибирайте для цього більш короткий текст.
9.        Ставте вашій дитині завдання.
10.    Вибирайте книги, котрі відповідають розумовим здібностям вашої дитини і вили4ають у неї цікавість.
11.    Веселіться.
12.    Діліться історіями цікаво, і  це створює ту близькість, про яку діти будуть пам’ятати все життя.
Насолоджуйтесь цим!
Правила  для батьків «Діти і телевізор»
Нерідко по телевізору демонструють мультики , особливо імпортного виробництва, в яких іде настільки сильне насаджування культу насилля, безкультур’я, неповаги до духовних цінностей, що надмірне їх переглядання здатне просто скалічити дитину. Тому батьки  обов’язково повинні знати зміст передачі, яку пропонують для перегляду дитині.
1.Уважно переглядайте все самі, що пропонуєте для перегляду дитині.
2.Найкраще відразу коментувати незрозумілі для дитини терміни, поняття та ситуації.
3. Слід зважити на особливості внутрішнього світу дитини (наприклад, якщо дитина панічно боїться змій, то треба уникати перегляду про них).
4. Ні в якому разі не слід показувати дитині  фільми жахів, еротику.  Вони можуть завдати невиправної шкоди психіці дитини.
Поради батькам у вихованні маленького читача

Показуйте гарний приклад вашій дитині, демонструючи їй, як вам подобається читати.
            Тримайте вдома велику кількість книг та журналів. Нехай ваша дитина побачить вас за читанням. Зберігайте дитячу літературу на нижніх полках, щоб дитина могла їх легко дістати.
Дайте  дитині подивитися  вашу книгу. Читайте її в голос або дозвольте дитині прочитати її вам.
Доки дитина росте, показуйте їй малюнки та збірки оповідань. Кольори форми вразять її, слухання веде до вивчення.
Зацікавте свою дитину яким-небудь хобі чи діяльністю, котра потребує читання та подобається їй. Конструюйте, готуйте їжу, грайте в настільні ігри, оскільки такі заняття потребують, щоб дитина читала інструкції.
            Організуйте  «пошук скарбів». Заховайте якусь річ, наприклад нову книгу, а потім напишіть письмові підказки, котрі приведуть дитину на це місце.
Приносьте своїй дитині книги, які задовольняють її власні потреби, наприклад, про спортивні змагання, тварин чи балет, включаючи художню і документальну літературу.
Пам’ятайте про поезію! Короткий вірш – це найкращій спосіб привернути увагу на деякий час.
Даруйте книги дітям. Цим ви даєте  зрозуміти, що книги – особливі.
Якщо ваша дитина неохочий читач, вигадайте гру в читання буденних речей, як - от: коробка з -  під чогось, наклейки, старі листівки, комікси, програми телепередач. На холодильнику чи родинній інформаційній дошці лишайте повідомлення, котрі можуть її зацікавити.
Заохочуйте дітей до читання вголос в той час, коли ви готуєте, прасуєте, шиєте.
Заохочуйте вашу дитину складати різні історії й записуйте їх у той час коли вона їх розповідає. Зробіть її власну збірку оповідань, записуючи історії  й додаючи її власні малюнки.
Пізніше ваша дитина може читати свою книгу вам, товаришу, молодшому брату чи сестрі.
Регулярно відвідуйте бібліотеку. Покажіть вашій дитині, як бібліотека працює і де дитина може знайти свої улюблені книжки.
Читання перед сном повинно стати регулярною сімейною традицією. Перед читанням провітріть кімнату, а якщо дитина стомилася - зробіть фізкультурну паузу.
Анкета для батьків
1.Чи знаєте ви, що у школі, де вчиться ваша  дитина, є шкільна бібліотека?
- так;
- ні;
- мені байдуже.
2.Чому ваша дитина ходить у шкільну бібліотеку?
- спілкуватися з бібліотекарем;
- обговорювати з товаришами прочитану книгу;
- розвивати своє мислення, пам’ять , увагу;
3.Що вашій дитині не подобається у шкільній бібліотеці?
- недостатньо художньої літератури;
- не можливо задовольнити свої запити;
- погане обслуговування;
- відсутність свободи і самостійності у виборі літератури;
- відсутність довідкової літератури;
- відсутність сучасних бестселерів;
- інше.
4.Де ваша дитина бере книги для читання?
5. Чи активно читає книги ваша дитина?
- так;
- ні.
6. Яким книгам вона віддає перевагу?
7.Як ви вважаєте, хто повинен виховувати к вашої дитини  любов до читання , до книги?
- батьки;
- учитель;
- бібліотекар.
8. Чи маєте ви  домашню бібліотеку?
- так (більше 100, майже 500,  понад 500 книжок);
- ні.
9.Якою мовою ви спілкуєтесь із вашою дитиною7
10. Що ви зараз читаєте?
11.На що ви звертаєте увагу купуючи дитині книгу?
12. Чи обговорюєте ви з дитино прочитане?
- так;
- ні;
- інколи.
13. Чи цікавить вас література з теми, яку вивчає ваша дитина в класі?
- так;
- ні.
14.Оцініть ставлення вашої дитини до читання.
- за можливістю;
- бо заставляють;
- за необхідністю;
- не хоче читати.
15.Чи звертаєте ви увагу, в якому стані у вашої дитини підручник, література з бібліотеки?
- так;
 - ні;
- мені байдуже.
16.Чи були у вашої дитини неприємності  із шкільною бібліотекою?
- так;
- ні;
- не знаю.
17. Чи знаєте ви, що заходи шкільної бібліотеки будуть цікаві та потрібні вашій дитині?
- так;
- ні.
18.Хотіли б и почути від шкільного бібліотекаря аналіз читацького формуляра вашої дитини?
- так;
- ні;
- мені байдуже.
19. Якої допомоги від шкільної бібліотеки потребує ваша дитина?
20. ваші побажання  і пропозиції щодо поповнення фонду та роботи шкільної бібліотеки.
 Рекомендації батькам
1.Сприяйте і постійно контролюйте читання своїх дітей.
  1. Ознайомтесь зі  змістом багатьох дитячих книжок. Це допоможе краще зрозуміти дитячий світ.
  2. Періодично купуйте дитині  книжки. Дитяча література має таку ж мету, що й література для дорослих: виховувати.
  3. Перш ніж придбати дитині книжку, перегляньте її самі. Достатньо 2-3 хвилини, щоб прочитати анотацію або звернення до читача.
  4. Для малюка, що тільки починає читати купуйте тоненькі книжечки з малюнками.
  5. Дбайте, щоб з малку в дитини створився читацький досвід. Для цього знайомте з різноманітною літературою: казки, пригодницькою, науково – фантастичною, віршами, оповіданнями, байками, фольклором.
  6. Для того щоб  не пропустити прекрасні твори самі знайомтесь із дитячою літературою.
  Анкета  для батьків
  1. Що ви зараз читаєте?
  2. Чи читаєте ви разом із дитиною? Що саме?
  3. Чи читаєте ви дитині? Що саме? Хто робить вибір?
  4. На що ви звертаєте увагу, купуючи дитині книгу?
  5. Чи обговорюєте ви з дитиною прочитане?
  6. Чи цікавить вас література з теми, що вивчає ваша дитина в класі? Якщо так, то де ви її берете?
  7. Чи брали ви участь у плануванні вивчення якоїсь теми? Якої саме? Яким чином?


    Кодекс читача бібліотеки


    1.До бібліотеки записуються учні, які люблять читати книги і за допомогою книги хочуть прискорити розвиток своїх моральних і розумових здібностей.
    2.     На читачів заводять формуляри встановленого зразка.
    3.      Читачі мають право:
    - користуватися абонентом бібліотеки;
    - брати книжки з абонементу на 15 днів;
    - у разі необхідності продовжити термін користування книгою ще на 15 днів;
    - на інформацію з усіх галузей знань;
    - особисто брати участь  у масових заходах бібліотеки;
    - ввійти у склад активу бібліотеки;
    - на безпечні та нешкідливі умови роботи у бібліотеці.
          4.  Читачі зобов’язані:
              - прагнути до пошукової активності у процесі навчання;
              - підвищувати свій культурний рівень;
              - систематично і глибоко оволодівати знаннями;
              - бережно ставитися до книги;
              - не затримувати книгу більше 15 днів;
              - дотримуватися моральних, етичних норм поведінки у бібліотеці;
              - дбайливо ставитися до майна бібліотеки.

      Заповіді читача

    1.Перш ніж читати, визнач, про який час(століття, епоху), розповідає книжка, а закінчивши читання, встанови, чи довго відбувалися події.
    2. Зверни увагу, де (в якому місці, в якій країні) із ким відбувається все,  про що йдеться.
    3. Використовуючи книжки – довідники та ілюстрації, намагайся уявити героїв і обстановку якомога конкретніше.
    4. Якщо книжка «товста», то читай її частинами.
    5. Закривши книжку, навіть прочитавши її частину, обдумай, що запам’ятав, що схвилювало, злякало, насторожило, порадувало, здивувало.
    6. Зістав свої враження від читання сьогодні з тими, що відчув учора (раніше).
    7.Зразу ж визначай і пояснюй собі незрозуміле.
    8.Повертайся до прочитаного, перечитуй, відмічай, виписуй.
    9. Дочитавши книжку, уяви її зміст у цілому, згадай героїв, з’ясуй для себе, чи сподобалася ця книжка тобі і чим саме.
    10. Зістав прочитане з тим, що тобі було відоме раніше, або з тим, що довідався про це зараз, але з інших джерел.

    Поради учню

    Читача виховуй у собі сам.
    Самовиховання потрібне кожній людині. Воно прискорює розвиток внутрішніх сил людини – фізичних і духовних.
     Самовиховання – кращий спосіб розвитку всіх здібностей.
    Пізнай себе, дай собі об’єктивну оцінку, визнач програму дій щодо виховання себе як читача іти зростатимеш людиною серед людей:
    1.     З якого часу ти користуєшся бібліотекою?
    2.     Скільки книг нараховує твоя бібліотека?
    3.     Яка в ній література?
    4.     Якій літературі ти надаєш перевагу?
    5.     Твої улюблені письменники і поети.
          6.   Твої улюблені герої книг.
          7.   Які теми і проблеми тебе цікавлять (політика, література, техніка, мистецтво, спорт).
          8.   Які журнали і газети ти виписуєш? А які хотів (ла) виписати?

    Десять правил запам’ятовування

    1.Мати твердий намір засвоїти матеріал не на один день, а на довго.
    2.Зосередити усю увагу на матеріалі, який вирішив запам’ятати.
    3.Добитися повного розуміння того, що запам’ятовуєш.
    4. Скласти план матеріалу, що засвоюється, виділити головне.
    5. У процесі запам’ятовування відтворювати прочитане. Якщо дещо при забулося – не поспішати заглядати у книгу, а намагатися пригадати.
    6.Починати повторювати матеріал, поки він не забутий.
    7.Розподілити повторення на довший час (не повторювати залпом).
    8.Використовувати при повторюванні зорову, слухову та інші види пам’яті, враховуючи свої здібності.
    9.Важкий матеріал перечитувати перед сном і повторювати вранці.
    10.Розвивати свої інтереси, знати як найбільше. Пам’ятати, що чим більше знаєш, тим краще засвоюється новий матеріал.
      

                                           Десять «не можна»:

              - не можна шуміти, сміятися у бібліотеці;
              - не можна брати книжку брудними руками;
              - не можна їсти у бібліотеці;
              - не можна затримувати книжку більше 15 днів;
              - не можна користуватися книжкою або підручником не обгорнувши їх;
              - не можна вкладати у книгу зайві речі;
              - не можна малювати і писати на книжках;
              - не можна залишати книжку без допомоги коли вона «захворіла»;
              - не можна читати книжку на сонці;
              - не можна загинати сторінки і корінець книжки.

                       Щоб підручник довше жив

    - Обгорни підручник, зроби закладку.
    - Перед тим, як взяти підручник помий руки.
    - Систематично слідкуй за станом підручника.
    - Якщо є незначні пошкодження, відремонтуй книгу.
    - Не вкладай у підручник зайвих речей.
    - Не малюй, не пиши на сторінках підручника, не роби в ньому ніяких поміток.
    - Перегортаючи сторінки, держи її за верхній край.
    - В кінці навчального року здай підручник відремонтованим.

    Як складати

    план, тези, конспект

    1.     Прочитай текст, визнач його тему та основну думку.
    2.     Поділи текст на логіко – смислові частини.
    3.     Добери заголовок до кожної частини і отримай план тексту.
    4.     Постав до кожної логіко – смислової частини тексту запитання:
     «Про що тут іде мова?».
    5.  Знайди у тексті відповіді на поставлені питання. Запиши їх стисло своїми словами або словами автора і отримай тези.
    6.  Доповни тези конкретним матеріалом.
    7. Складаючи план, тези чи конспект, записуй прізвище автора, повну назву роботи, назву журналу чи газети, в якому все це надруковано.
    8. Виділяй  у конспекті розділи, параграфи, пункти, відокремлюй їх один від одного.
    9. Після кожної закінченої частини роби інтервал (сюди можна виписати нові замітки).
       10. Виділи основні тези, ідеї різними кольорами, підкресленнями, значками тощо.

    Бережи книгу

     1.Книги  необхідно   обов’язково обгорнути.
     2. Вдома відвести їм місце на книжкові полиці.
     3.Читайте книги за чистим столом і з чистими руками.
     4.Перегортай сторінки книжки за правий верхній куток.
     5.Щоб не загубити місце в низі, де ти закінчив читати, встав закладку.
     6.Прочитані книжки поверни до бібліотеки.
     7.Не перегинай книгу під час читання.
     8.Якщо книга порвалася – обов’язково підклей її.
     Не можна
                   -         перегинати книгу;
    -         робити записи на сторінках;
    -         замість закладок користуватися ручкою чи олівцем;
        Учні повинні самостійно переглядати і справедливо оцінювати своє ставлення до книги.
        
    Відшкодування збитків,
    нанесених бібліотеці внаслідок
     втрат чи зіпсування підручника.

    Користувачі бібліотечних фондів повинні бережливо ставитися до підручників і навчальних посібників. Якщо підручник та/ або навчальний посібник втрачений або пошкоджений, користувач повинен замінити його аналогічним підручником та / або посібником або рівноцінним.

     

     

     

    Прислів'я та загадки про книгу


    Хто багато читає – той багато знає

    Книга –вікна, через які виглядає душа.
    Книга для людини, як сонце у житті.
    Книжка – добрий, мудрий друг.
    Книги - дивовижний сад, де кожен шукає плоди на свій смак.
    Книги – морська глибина,
    Хто в них пірне аж до дна,
    Той, хоч і труда мав досить,
    Дивнії перла виносить.
    Книга – міст у світ знань.
    Книга – джерело знань.
    Книга – твій друг, без неї як без рук.
    Якщо прагнеш стати справжньою людиною - читай книги.
    Книга – мудрий, старий друг, книга знає все навкруг.
    Знання –сонце, книга – віконце.
    У книги люди , наче бджоли, знесли духовний чародійний мед.
    Книга – твій друг і порадник.
    Книга язика немає, але розуму навчає
    Книга говорить мовчки.

    Розум без книги, що птах без крил.

    Книга корисна коли її читають.

    Дім без книги – день без сонця.

    З книгою жити – з добром дружити.

    День без книги, що обід без хліба.

    Книга – дзеркало життя.

    Книга подібна воді – дорогу проб’є усюди.

    З ручаїв –ріки, з книжок  знання.

    Книга не пряник, а дітей до себе манить.

    По білому полю чорним маком насіяно ? (книга)

    «Книга – дзеркало душі».

    «Хороша книга – свято душі».

    «Книга –твій друг, без неї – як без рук».

    «Книги читати – усе знати».

    «Книга – світ».

    «Книга –друг школяра».

    «Книга – твій друг».

    «Хто багато читає – той багато знає».

    «Книга – велика сила».

    З ручаїв - ріки, з книжок знання.

    Книга – міст у світ знань.

    Розум без книги, що птах без крил.

    Книга –не пряник, а дітей до себе манить.

    Книгу читають не очима, а розумом.

    Дім без книги – день без сонця.

    Книгу читай,  розуму набирай.

    Знання  - сонце, книга – віконце.

    З книгою жити – з добром дружити.

    Книга добру навчить , від дурного відверне.

    День без книги –що обід без хліба.

    Книга – добрий, мудрий друг.

     Продовжіть прислів’я: 
  8. Хліб насолоджує тіло – книга … (розум)
  9. Книга – міст у…(у світ знань)
  10. Книгу читай - …(розуму набирай)
  11. Книгу прочитав - …(на крилах політав)
  12. Книга не пряник , а …(дітей до себе манить)
  13. Кому книга - розвага , а кому …(навчання)
  14. Книгу читати - …(усе знати)
  15. Ученому світ, а ….(невченому –тьма)
  16. Книга – твій друг, …(без неї – як без рук)
  17. Книга -…(джерело знань)
 

Немає коментарів:

Дописати коментар